13 Ekim 2012 Cumartesi

BEYİN KULLANMA KILAVUZU 40; MOTİVASYON


Ödüllendirilen davranışın tekrarlanacağını neredeyse hepimiz biliriz ama uygulamada hangi noktadayız? Çevremize ve özellikle kendimize karşı. Bir görüşe göre insanların %40 ödül, %40'ı ceza ile motive oluyor, %20'ı ise ikisinden yaklaşık eşit oranda etkileniyor. O zaman ceza da (Kaybetme korkusu v.b)başarı için gayet etkili olabiliyor. Ceza kullanılarak sağlanan motivasyon daha kısa sürüyor ve iki taraf için de yıpratıcı olabiliyor.
Aynı ödülün veya cezanın sürekliliği motivasyon etkisini azaltarak yok ediyor.

Ödül ve cezaya dayalı motivasyon sekli anlamını hızla yitiriyor. Çünkü bugün anlaşıldı ki dış motivasyon mu, iç motivasyon mu insanlar üzerinde daha etkili sorusunun cevabı; iç motivasyon. Bu da insanların motivasyon için ; anlam arayışında oldukları, özerklik istedikleri, daha fazla ustalık peşinde oldukları, daha büyük bir şeye ve amaca ait olma duygusunu  istedikleri anlamına geliyor. En çok da bunlarla motive oluyorlar.

Motivasyonun önündeki en büyük engel; harekete geçmek efor gerektiriyor, bizde bu nedenle kolayımıza gelen bahanelerle, eylemsizliği seçiyoruz. Eylemsizlik uzun vadede 10 kat fazla efora neden olsada.

Yıl 1995 iki yeni ansiklopedi piyasaya çıkıyor. İlk ansiklopedi microsoft tarafından yayınlanıyor, bunun için koca bir ekiple milyonlarca dolar harcıyor. İkinci ansiklopedi bir şirketin bile değil. Boş zamanlarını eğlenmek için makale yazan binlerce kişiden oluşuyor, bunlara beş kuruş ödenmiyor.
Yıl 2009, Microsoft;  MSN Encarta ansiklopedisini kapatırken, ikinci ansiklopedi; Wikipedia dünyanın en yaygın ansiklopedisi haline geliyor. Bu örnek de gösteriyorki özerklik, kendini ifade etmek gibi kavramlar eski motivasyon kuramlarından çok daha etkili.
Yukarıdaki örneğe inandınız:) geleneksel yöntemlerle  başarılı olmuş milyonlarca şirketin yanında bir elin parmaklarını zor geçer yukarıdaki gibi örnekler:) Bu tür uç örneklerle (Siz bilmiyorsunuz:))bu örnekleri bilen danışmanlar para kazanıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder